Vaaleanpunaiset pitsineulesukat


Joulunpyhiksi täytyi saada joku neuletyö, jolla viihdyttää itseään niinä pitkinä tunteina, kun a) ei vielä syödä tai b) joulupukki ei vielä tule. Minulla on toki parikin isompaa projektia kesken, mutta kaipasin pientä ja kätevää. Olen onnistunut viime aikoina saamaan useampiinkin sukkiini reikiä, enkä oikein jaksa parsia niitä, kun tykkään tehdä uusiakin. Ja toisaalta, jos tilanne on jo siinä pisteessä, että lähes koko päkiän alus on rei'illä, kannattaako tuota nyt enää parsimaan lähteä.



Edellistalven jäminä kaapeistani löytyi Menitan Pia-lankaa (75 % villaa, 25 % polyamidia, 24-26 s / 10 cm, puikot 3 - 3,5) hennon vaaleanpunaisena. Se on yksi suloisimpia värejä mielestäni, mutta ei ehkä sovi ihan vasten helposti ruskettuvia kasvojani. Niinpä oivallinen väri sukkiin käytettäviksi. Ja talven pitkiin ja pimeisiin koti-iltoihin kyllä sopii mitä suloisimmat sukat!


Malliksi nappasin Novitan pitkien pitsineulesukkien ohjeen, ihan sellaisenaan. Ainoastan kärkeen tein kitchener's stitchiä siinä kohtaa, kun kullakin puikolla oli jäljellä 6 s.


Olin varmaan jo neulonut ensimmäisen sukan lähes kokonaan, kun tajusin, miksi näiden tekeminen tuntui niin tutulta. No, minähän olen aikaisemminkin tehnyt sukat samalla ohjeella! Kolmen vuoden jälkeen en enää muistanut, mitä mallia olin käyttänyt. Ja kyllähän nämä toki näyttävät vähän erilaisilta nyt yksivärisellä langalla neulottuna. 



Sukkien varressa on ensin kauttaaltaan pitsineuletta, kunnes vain eteen jää yksi pitsiraita, muualla on joustinta. Jalkaterä on pitsiraidan lisäksi sileää neuletta. Näillä kelpaa tassutella vuotaan 2018.

Kommentit

Suositut tekstit